02 Bouwplaatsinrichting
 >  Fig. 210 R2 en vluchtstrook afzetting TERUG
Introductie

In de afgelopen jaren is Heijmans op diverse grote projecten geconfronteerd met opmerkingen van, onder andere, Rijkswaterstaat over de veiligheid en werkwijze van het op-en afbouwen van tijdelijke verkeersmaatregelen op auto snelwegen. Deze opmerkingen zijn verwoord in toets verslagen op projecten of in zogenaamde RQI (Rijkswaterstaat Quality Index) audits die door RIjkswaterstaat worden uitgevoerd in het gehele land.

Veiligheid is voor de medewerkers die de verkeersmaategelen plaatsen het allerbelangrijkst, daaom heeft Heijmans er voor gekozen om het oude monteurshandboek van Van der Linden verkeerstechniek nieuw leven in te blazen. Maar dan in een nieuw jasje met een duidelijke afbeeldingen van de uit te voeren stappen. Stap voor stap wordt duidelijk waar de voertuigen / materialen en mensen zich moeten bevinden op dat moment in het proces.

Voorbeelden van aandachtspunten zijn:

  • afstand tussen de botsabsorber en het werkvoertuig;
  • in- / uitstappen uit het voertuig (bots) op de weg;
  • werkwijze van het afsluiten van in-/ uitvoegers.

Als basis is gebruik gemaakt van de figuren in de CROW publicatie 96a. Hieraan is toegevoegd de "standaard" werkwijze zoals die door Heijmans wordt voorgestaan.

Het handboek wat bij deze instructie wordt verstrekt is dus geen richtlijn, maar een harde eis, zo plaatst / verwijdert  Heijmans een tijdelijk verkeersmaatregel.

Discussie > Bespreek het met je collega’s!

Ga met elkaar in gesprek over het volgende:

  1. Hoe ga jij om met dit probleem in jouw werkomgeving?
  2. Wist jij dat er wetten/regels waren?
  3. Hoe ben je hier achter gekomen?

Je mag zoveel tekst toevoegen als gewenst

Risico's > Wat kan er gebeuren?
  • Aanrijdgevaar
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Werkvoertuig rijdt achteruit in het werkvak;
  • Wegwerker haalt alle kegels van het werkvak op.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Als het werkvoertuig de 4 kegels die op een rij staan ophaalt, moet de botsabsorber 50 meter voor de Adreastrips staan.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Wervoertuig rijdt langs de actiewagen over de vluchtstrook naar de Adreastrips;
  • Botsabsorber staat op 50 meter van de Andreastrips;
  • Botschauffeur blijft altijd in de bots.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Wegwerker haalt de Andreasstrips van de weg en plaatst deze in het werkvoertuig;
  • Stap uit aan de verkeersluwe kant, indien mogelijk.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Wegwerker koppel de pijlwagen aan;
  • Botsabsorber staat 50 meter voor de pijlwagen.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Werkvoertuig rijdt terug naar de werf.
  • Pijlwagen wordt al rijdend ingeklapt;
  • Botsabsorber wordt al rijdend ingeklapt als er 70 km/u gereden wordt. 
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Werkvoertuig rijdt achteruit over het werkvak;
  • Wegwerker pikt alle kegels van het werkvak op.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Als het werktuig de 4 kegels die op een rij staan ophaalt, moet de botsabsorber 50 meter voor de pijlwagen staan.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Wegwerker haakt de pijlwagen aan;
  • Botsabsorber staat op 50 meter van de pijlwagen;
  • Stap uit aan de verkeersluwe kant, indien mogelijk.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Werkvoertuig rijdt met de pijlwagen achteruit en pikt de Adreasstrips op;
  • Botsabsorber rijdt achteruit over de Andreasstrips en blijft 50 meter voor de Andreasstrips staan;
  • Stap aan de verkeersluwe kant uit, indien mogelijk.

Alternatief

  • Na het aanhaken van de pijlwagen rondrijden en dan de Andreasstrips ophalen.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Werkvoertuig rijdt terug naar de werf;
  • Pijlwagen wordt tijdens het rijden ingeklapt;
  • Botsabsorber wordt al rijdend ingeklapt als er 70 km/u gereden wordt.
Tips > Voor meer informatie

Hier heb je ruimte voor meer informatie



Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.